Publisert 7.september 2021
Svein Arild Vis er opptatt av at barns medvirkning handler først og fremst om hva barna selv legger i dette . Barns medvirkning er også påvirket av f.eks barnets situasjon og alder. Vis har derfor jobbet spesifikt med metoder en snakke med barn på for å tilrettelegge og ivareta deres medvirkning på deres egne perspektiver og forventninger. Dette arbeidet har blant annet resultert i en egen videreutdanning ved UiT på masternivå som heter » profesjonelle barnesamtaler».
Vis peker særlig på to positive effekter med god tilrettelegging av brukermedvirkning for barn; at barn og familier selv er med på å utarbeide hjelpetiltak som gjør tiltakene mer skreddersydd, bedre tilpasset behovene og større sjanse for at de gjennomføres. Det andre er at barn som opplever at det nytter å si ifra og bli lyttet til vil med større sannsynlighet si ifra om de befinner seg i en vanskelig situasjon. På den måten vil flere av barnets arenaer som barnvern, barnehage, skole etc. fungere som en viktig sikkerhetsventil.
Refleksjonsspørsmål
- Etterspørre/be drøfte holdninger
- Hvorfor er det viktig å snakke med barn?
- Drøft og begrunn, og hvor henter du støtte for ditt syn på spørsmålet?
- Hvilke strukturer er på ditt arbeidssted for drøfting av egen praksis, trene på ferdighetsutøvelsen mm?
- Hvordan forklarer/begrunnes ønske om å snakke med barn først/alene overfor foreldrene?
- Er det noe som er generelt viser seg hensiktsmessig/egnet?