Ressurser

Lær om barn og unges medvirkning

Her finner du ulike ressurser som kan være nyttig i ditt arbeid med brukermedvirkning og i praksishverdagen

Videointervju med refleksjonsspørsmål

En sentral del av Involvert.no er videointervju om ulike perspektiver på barn og unges medvirkning i tjenester som barnevern, psykisk helse og familievern. I filmene får fagpersoner, ungdomsråd og forskere alle samme spørsmål:

  1. Hva legger du i begrepet brukermedvirkning?  
  2. Hvordan jobber du med brukermedvirkning?  
  3. Hva er utfordringene?  
  4. Hva er positivt?  
  5. Hvordan bør vi jobbe med veien videre? 

Til hver film finner du refleksjonsspørsmål som du kan bruke alene eller sammen med kollegaer.

Kontakt oss dersom din tjeneste har behov for støtte i arbeidet med barn og unges medvirkning.

Illustrasjonsfoto av barn som peker på puslespillbrikker

Nytt Involvert-verktøy om barn og unges medvirkning

Artikkel Icon

Involvert har utviklet refleksjonsspørsmål i tett samarbeid med representanter fra tjenester og brukerorganisasjoner. Spørsmålene kan brukes ved planlegging, gjennomføring og evaluering av barn og unges medvirkning i barnevern, familievern og psykiske helsetjenester.

Utviklet Oslostandard for medvirkning og samarbeid i barnevernet

Video Icon

I arbeidet med å sikre et godt og trygt samarbeid mellom barn og barnevern, har Oslo-kommune laget en egen standard for hvordan barneverntjenester og barneverninstitusjoner skal samarbeide med barn og unge. 

Hvordan bli en mer ungdomsvennlig tjeneste?

Nedlasting Icon

Hvordan kan man jobbe for å gjøre velferdstjenester mer ungdomsvennlige? Få tips fra ungdommene selv, forskere og fagpersoner i eget inspirasjonshefte, og test hvor ungdomsvennlig din tjeneste eller kommune er .

illustrasjonsfoto

Idealer og realiteter når barn og unge skal høres

Video Icon

– Barn og unges medvirkning er grunnleggende sett noe godt, men det er viktig å stille seg kritiske spørsmål og ikke bli for idealistisk, hevder Rolf Ahlzén som er lege og dosent ved Karlstad Universitet.

Hva sier barna er viktig når de er hos familievernet?

Video Icon

Barn og unge har forskjellige forventninger og ønsker når de kommer til familievernkontoret. I denne filmen får vi et innblikk i hva barn og unge sier er viktig når de deltar i samtaler på et familievernkontor.

Hva tenker barn og unge om familievernet?

Video Icon

Da Nasjonalt spisskompetansemiljø for barn og unge i familievernet fikk i oppdrag å si noe om hva familievernet skal være for barna og unge, fikk de hjelp fra de det gjelder.

Dypdykk i forskningen på unges medvirkning i psykiske helsetjenester

Video Icon

Med utgangspunkt i funnene fra en nylig publisert litteraturstudie, er denne filmen en engasjerende samtale om unges brukermedvirkning i psykisk helsetjenester. Hva sier egentlig forskningen om dette temaet?

Involvertseminaret 2022: Barnevernets undersøkelsesarbeid ved Svein Arild Vis

Artikkel Icon

– I hvilken grad, på hvilke måter og under hvilke omstendigheter blir barn involvert når barnevernet undersøker, spør professor ved RKBU Nord, Svein Arild Vis, som har forsket på hva som skal til for å sikre kvalitet i barnevernets melding og undersøkelsesarbeid.

Bruk av familiekart med presentasjon av case, ved Ristin Kemi og Torild Borud

Artikkel Icon

Familiekart ble og blir brukt som verktøy for å kartlegge og samtale om familien.

Ungdomsvennlige velferdstjenester ved Marius Strøm Pettersen og Miranda Sulejmanova

Artikkel Icon

Se foredraget om ungdomsvennlige velferdstjenester fra Involvertseminaret 2022.

Involvering av familier fra første kontakt i BUP ved Yngvild Arnesen

Artikkel Icon

Mulighetssamtalen er basert på «The choice appointment» som er utviklet i England. Arnesen illustrerer hvordan henvisningssystemet fungerer gjennom bruk av to konstruerte caser.

Å medvirke når barnevernet undersøker

Video Icon

Hva skjer fra det kommer inn en melding til barnevernet til en undersøkelse er gjennomført?

Etiske dilemmaer med brukermedvirkning

Video Icon

– Det at barn og ungdom sin stemme blir hørt i psykiatrien er et gode, men med dette kommer også etiske dilemmaer, sier Rolf Ahlzén.

Barnets stemme i familievernet

Artikkel Icon

Hva er viktig for barn dersom foreldrene går fra hverandre eller er i konflikt? Og hvordan kan dette komme frem i samtaler med barna? Det snakker Jartrud Sofie Frafjord om i denne filmen.

To unge jenter smiler og hilser på hverandre. Foto

Hvordan møte ungdom på en god måte?

Artikkel Icon

Innspill til ungdomsvennlig.no fra ungdom som deltok på verksteder, der ett av temaene var hvordan man kan møte ungdom på en god måte.

En rett alle barn og unge har

Artikkel Icon

Hvordan blir barns rett til å bli hørt ivaretatt i samfunnet?

Ung gutt med gul t-skjorte og briller. Holder hendene mot haken som om han grubler. Foto

Hva er brukermedvirkning?

Artikkel Icon

Et helt grunnleggende spørsmål vi bør stille oss når vi skal diskutere, iverksette og kvalitetssikre «brukermedvirkning» i offentlige tjenester for barn og unge, er hva som ligger i begrepene vi bruker.

Loven og skolebok ligger oppå hverandre. Foto

Aktuell litteratur og andre kilder

Artikkel Icon

Her kan du finne litteratur og andre kilder som kan være nyttige arbeidet med brukermedvirkning.

Ungdom som sjekker mobilen. Foto

Ungdommenes 10 tips for bedre medvirkning

Artikkel Icon

Tipsene er utarbeidet av ungdomsrepresentantene i referansegruppen til Involvert-prosjektet.

Illustrasjonsfoto av jente som ser på mobilen

11 tips til brukermedvirkning

Artikkel Icon

Tips til brukermedvirkning i barnevern, familievern og psykiske helsetjenester.  
Tipsene er utviklet av referansegruppen til Involvert. Referansegruppen består av representanter fra brukerorganisasjoner, praksisfeltet og forskere.

Lover og retningslinjer om barn og unges medvirkning

Artikkel Icon

Idenne artikkelen finner du en oversikt over viktige lover som danner det rettslige grunnlaget for fagfolks arbeid med å iverksette barn og unges rett til å bli hørt

Illustrasjonsfoto av gutt med forstørrelsesglass

Involvere brukere i forskning

Artikkel Icon

Charlotte Reedtz er professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord). Hun forsker blant annet på barn som pårørende av psykisk syke og rusmiddelavhengige foreldre og sped- og småbarn.

Illustrasjonsfoto

Overgang fra ideal til praksisfelt

Artikkel Icon

Camilla Lauritzen er professor i pedagogikk ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord), UiT Norges arktiske universitet.

Illustrasjonsfoto

Bruk av familiekart

Artikkel Icon

Ristin Kemi er seniorrådgiver i Bufetat ved Regionalt samisk kompetansesenter (RESAK). (Denne filmen er tekstet på norsk og nordsamisk)

illustrasjonsfoto av voksne studenter

Brukermedvirkning i utdanning

Artikkel Icon

Camilla Lauritzen er professor i pedagogikk ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unges psykiske helse Nord (RKBU Nord), UiT Norges arktiske universitet.

Illustrasjonsfoto av barn som leker med løvblader

Barns medvirkning i barnevernssaker

Artikkel Icon

Svein Arild Vis er førsteamanuensis ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – Nord (RKBU Nord) og har blant annet forsket på barn og foreldres medvirkning i barnevernssaker gjennom prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid».

Yngvil Arnesen gestikulerer. I bakgrunnen er en tenkende jente med langt hår. Foto

Brukermedvirkning i psykiske helsetjenester

Artikkel Icon

Yngvild Arnesen er psykologspesialist ved Barne-, og ungdomspsykiatrisk avdeling, UNN og stipendiat ved Institutt for psykologi, UiT Norges arktiske universitet.

Jartrud Sofie Frafjord som smiler. I bakgrunnen et barn med gul jakke og blå sekk. Foto

Medvirkning i familievernet

Artikkel Icon

Jartrud Sofie Frafjord er psykolog og mekler i familievernet. Hun er også leder for et spisskompetansemiljø for samtaler med barn.

Torild Borud på ene siden av bildet. På andre siden er det klippet inn årshjulet som er en sirkel delt inn i 12 måneder. Årshjulet har tegninger som viser årstiden og hva som er vanlig å gjøre. Foto

Årshjulet- en modell for brukermedvirkning

Artikkel Icon

I denne videoen forteller Torild Borud om sine erfaringer med brukermedvirkning og hvordan hun bruker årshjul når hun snakker med barn og familier, spesielt innen mekling.

Illustrasjonsfoto av ungdom med tablet

Utfordringer med barn og unges medvirkning

Artikkel Icon

Det finnes mange fallgruver og utfordringer når barn og unge skal medvirke. I prosjektet Involvert har vi snakket med fagfolk i tjenestene, forskere og brukerrepresentanter som kjenner feltet fra ulike ståsteder.

Illustrasjonsfoto av barn og far som leker med klosser

Medvirkning i barnevernet

Artikkel Icon

For Tove Andersson handler grunnleggende brukermedvirkning om humanisme og demokrati, og at brukere av barnevernstjenesten går fra å være et objekt til å bli et deltakende subjekt.

Illustrasjonsfoto familie i terapi

Barn i mekling modellen (BIM)

Artikkel Icon

I intervju med Gjertrud Jonassen introduserer hun en modell for barn i mekling (BIM). Modellen er utviklet for å danne strukturelle samtaler med barn som opplever samlivsbrudd.

Camilla Sørensen i en rød og rosa genser. I bakgrunnen er et gult stetoskop. Foto

Ungdommers medvirkning i helsevesenet

Artikkel Icon

Kamilla Sørensen er medlem i Ungdomsrådet ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Ungdomsrådets oppgave er å fremme brukerperspektivet for ungdom i sykehuset, med spesielt fokus på ungdom med langvarige helseplager og de utfordringer denne gruppen har overfor helsepersonell, sykehusledelse og helsemyndigheter.

Ungdommer som samarbeider. De ser på PC og skriver på tavle. Foto

Overgang fra barn til voksen i helsevesenet

Artikkel Icon

På en samling for alle ungdomsrådene i de norske helseforetakene utviklet ungdommene syv prinsipper som skal gi bedre overgang fra barn til voksen i helsevesenet.