Skrevet av Anita Salamonsen, professor og redaktør Involvert.no 27.11.2025
Illustrasjonsfoto: Andrey Popov/ Mostphotos
Brukermedvirkning i tjenester for barn og unge er de siste tiårene blitt et nasjonalt og internasjonalt rettslig forankret myndighetsideal.Norge ratifiserte i 1991 FNs barnekonvensjon. Artikkel 12 sier at :
Partene skal garantere et barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, retten til fritt å gi uttrykk for disse synspunkter i alle forhold som vedrører barnet, og tillegge barnets synspunkter behørig vekt i samsvar med dets alder og modenhet. For dette formål skal barnet særlig gis anledning til å bli hørt i enhver rettslig og administrativ saksbehandling som angår barnet, enten direkte eller gjennom en representant eller et egnet organ, på en måte som er i samsvar med saksbehandlingsreglene i nasjonal rett.

Hva er brukermedvirkning? – H5P.com
Se film om ulike perspektiver på hva brukermedvirkning kan være. Filmen inngår i Involvertkurset «Barn og unges medvirkning» og inneholder små oppgaver. (Trykk på lenken over)
Denne bestemmelsen i Barnekonvensjonen danner grunnlag for norsk lovgivning om barn og unges rett til å bli hørt i forhold som vedrører dem i offentlige tjenester som barnevern, familievern og psykiske helsetjenester. Lovgivningen baserer seg på at barn og unge er handlende samfunnsaktører som har ressurser og rett til å ha kontroll over eget liv og foreta egne valg i samarbeid med fagpersoner i offentlige tjenester.
Rett til å medvirke i offentlige tjenester innebærer generelt at barn, unge og deres foresatte skal gis økt innflytelse i møte med disse tjenestene på en faglig forsvarlig måte, for eksempel i valg av tiltak på individnivå og i videreutvikling av offentlige tjenester på systemnivå. Men hvordan iverksetter vi generelle bestemmelser om medvirkning i praksis?
Et helt grunnleggende spørsmål vi bør stille oss når vi skal diskutere, iverksette og kvalitetssikre “brukermedvirkning” i praksis i offentlige tjenester for barn og unge er hva begrepet innebærer for ulike personer og i ulike situasjoner. At dette vil variere er en velkjent problemstilling i praksisfeltet. Ulike forståelser kan skape utfordringer både mellom brukere og fagfolk, mellom fagfolk og mellom ulike tjenester.
I denne filmen belyses derfor spørsmålet “hva er brukermedvirkning?” på tvers av fagfelt, blant annet gjennom intervjuer med ulike fagfolk, brukerrepresentanter og forskere, og gjennom ulike arbeidsoppgaver.
Refleksjonsspørsmål til filmen
Nå har du hørt, sett og lest mange ulike vinklinger på begrepet brukermedvirkning i tjenester for barn og unge.
Hva legger du i begrepet brukermedvirkning i ditt arbeid?
Skriv ned noen tanker om dette.

