Brukermedvirkning for treffsikker undervisning

Under Mokta-konferansen ved UiT Norges arktiske universitet presenterte Involvert (RKBU Nord) hvordan vi utvikler undervisning om barn og unges medvirkning.

Moktakonferansen er UiT sin årlige konferanse for utdanningskvalitet og foregikk på campus Breivika. Professor Anita Salamonsen bidro med lynpresentasjon i plenum og posterpresentasjon. Salamonsen fokuserte spesielt på at innhold og pedagogiske grep må utvikles i samarbeid med målgruppen: studenter i sosial- og helsefag og fagfolk i aktuelle tjenester.

Nytt Involvert-verktøy om barn og unges medvirkning

Involvert har utviklet refleksjonsspørsmål i tett samarbeid med representanter fra tjenester og brukerorganisasjoner. Spørsmålene kan brukes ved planlegging, gjennomføring og evaluering av barn og unges medvirkning i barnevern, familievern og psykiske helsetjenester.

Utviklet Oslostandard for medvirkning og samarbeid i barnevernet

I arbeidet med å sikre et godt og trygt samarbeid mellom barn og barnevern, har Oslo-kommune laget en egen standard for hvordan barneverntjenester og barneverninstitusjoner skal samarbeide med barn og unge. 

Hvordan bli en mer ungdomsvennlig tjeneste?

Hvordan kan man jobbe for å gjøre velferdstjenester mer ungdomsvennlige? Få tips fra ungdommene selv, forskere og fagpersoner i eget inspirasjonshefte, og test hvor ungdomsvennlig din tjeneste eller kommune er .

Idealer og realiteter når barn og unge skal høres

– Barn og unges medvirkning er grunnleggende sett noe godt, men det er viktig å stille seg kritiske spørsmål og ikke bli for idealistisk, hevder Rolf Ahlzén som er lege og dosent ved Karlstad Universitet.