ROM – en modell for å jobbe med medvirkning

Voksne for Barn (VfB) har jobbet med ulike former for kompetanseheving, tiltak og modeller. Blant annet har de utviklet modellen ROM som skal hjelpe tjenester å jobbe godt med medvirkning på tjeneste- og systemnivå. Modellen er universell, og er så langt prøvd ut på feltet psykisk helse og rus, tilrettelagte tjenester, barnevernstjenesten og tjenester rettet mot barn og unge.

Illustrasjonsfoto: Aleksandr Davydov/Mostphotos

–  Vi har jobbet med en modell for brukermedvirkning på tjeneste- og systemnivå som heter ROM. ROM står for «Respekt», «Omsorg» og «Medvirkning», og det er egentlig en tilnærming som vi startet med i forbindelse med arbeidet i prosjektet. Målet med denne modellen, eller behovet som lå til grunn, var å hente frem mer, både i form av innsikt og deltakelse fra de som er berørt, sier Källsmyr.

På nettsiden til Voksne for Barn kan man finne mer informasjon om ROM, filmer om modellen og en egen veileder. Källsmyr forklarer tanken bak ROM.  

–  Modellen handler om å skape en struktur der respekt for individet står i sentrum, omsorg for deres situasjon og behov blir ivaretatt, og der medvirkning ikke bare er en formalitet, men en reell mulighet for å påvirke tjenesteutvikling. Dette gir en ramme for å jobbe systematisk med å inkludere brukernes perspektiver og erfaringer på en måte som oppleves meningsfull og verdifull for alle parter. Gjennom denne tilnærmingen har vi erfart at det er mulig å bygge sterkere relasjoner, øke tilliten og samtidig sikre at de som deltar føler seg sett, hørt og respektert. Dette har vært spesielt viktig i arbeidet med å skape endringer som er forankret i de faktiske behovene og erfaringene til de vi jobber med sier Källsmyr.

Samarbeid

Flere kommuner, tjenester og Helseforetak tilbyr og driver ROM-samlinger. De har inngått en samarbeidsavtale med VfB, fått opplæring og blitt sertifisert for å ta i bruk modellen. Modellen følger en egen struktur. Gruppene er ikke faste, men kan ha nye deltakere hver gang. Men det drives av en kommune, en tjeneste eller et samarbeid mellom tjenester, i samarbeid med oss.

–  Vi inngår samarbeidsavtaler med kommuner, helseforetak eller samarbeid mellom kommuner og helseforetak, hvor man inviterer brukere og pårørende sammen med ansatte i relevante tjenester.

Samtaler

Man møtes til en samtale rundt den tematikken man ønsker å undersøke. VfB har flere ROM som fokuserer på temaer rundt det å være pårørende. Da møtes ofte ansatte fra psykisk helse, barnevern, skole, NAV eller andre tjenester som har en funksjon eller rolle i en familie, for eksempel.

–  Man følger en spesiell struktur, og målet er at dette skal være et likeverdig møte der man lærer av hverandre, og hvor det skrives et refleksjonsnotat. Der man kommer frem til noen viktige punkter som kan tas med tilbake til tjenestene, og som forhåpentligvis kan bidra til tjenesteutvikling og praksisendring på sikt.

Hva er fokuset?

Det er jo lett å bli sittende fast i de enkle historiene, og jeg tenker at for oss alle starter det ofte med en egen historie, en egen opplevelse. Men det handler også om å hele tiden spørre seg: Hva er fokuset? Hva kan vi lære av dette? Hva kan vi ta med oss?

–  Og igjen, jo mer du har tenkt gjennom hva du ønsker å oppnå, hva du er nysgjerrig på, og hva du trenger å vite for å kunne bli bedre, for eksempel i å levere en tjeneste til barn og unge, desto mer presis kan du være i oppgaven din eller i det du ber noen om å mene noe om. Vi har jo vært mye ute og bistått kommuner, skoler og tjenester med å legge planer eller evaluere tjenester og slikt. Og mitt inntrykk er at jo mer du har stilt deg selv disse grunnleggende spørsmålene først, desto lettere blir det både å invitere og å gjennomføre en god og bevisst prosess.

Illustrasjonsfoto: Lightfield/Mostphotos

Källsmyr forteller at ungdommene som deltar i ROM opplever det som nyttig.

–  Det sier jo alle som deltar i meningsskapende prosesser, der man opplever at det er til nytte. Vi hører hvor meningsfullt det er, og hvor viktig det er for deres egen selvfølelse. Det gir en følelse av mestring, det er godt å kjenne at man bidrar, og at det man har opplevd kan brukes til noe. Det er jo noe vi ofte får høre.

Hun trekker fram et sitat fra en ungdom om det å medvirke.

«Ja, jeg føler jo at de voksne vil beskytte oss, skjerme oss, og de tror at det blir verre for oss. Men vi har opplevd verre ting allerede, så inkluder oss.»

anonym

ChatUit (GPT-4) er brukt i oversettelsesarbeidet.

Les aktueltsaken om Voksne for Barn «Brukermedvirkning er ferskvare».