11 tips til brukermedvirkning
Til brukermedvirkning i barnevern, familievern og psykiske helsetjenester.
Tipsene er utviklet av referansegruppen til Involvert. Referansegruppen består av representanter fra brukerorganisasjoner, praksisfeltet og forskere.
- Se brukeren fra første møte. Planlegg det første møtet. Når du legger planer, spør hva brukeren ønsker. Gjelder også pårørende.
- Avklar formålet med møtet.
- Vær transparent, vær åpen om hva du gjør med informasjonen?
- Vær tydelig. Avklar hva det betyr det å medvirke. Både med tanke på alder og i den aktuelle tjenesten. Vær tydelig på graden av medvirkningen. Tjenesten må være tydelig på myndigheten de har. De har både en hjelperrolle og en sanksjoneringsrolle.
- Vær åpen og utforskende når den andre forteller sin historie. Husk at det er den andres historie uansett hva du mener om det.
- Ikke lov mer enn du kan holde.
- Gi barn og unge tid til å mene og ytre sine meninger.
- Lag en kontekst som skaper trygge rammer. Vær åpen for å møtes andre steder enn på kontoret. Hvor er det best at vi snakker?
- Etterspør tilbakemelding fra brukerne. Har de fått den hjelpen de forventer?
- Ansvarlighet, finn ut hva som er behovet og hva er viktig for brukeren?
- Husk at det er alltid er en mulighet for å gi brukeren valg om å delta, selv om situasjonen er vanskelig og tjenesten har ansvar for gripe inn.