Etiske dilemmaer med brukermedvirkning
Skrevet av Mariann S. Karlsen, publisert 14.desember 2022
Det at barn og ungdom sin stemme blir hørt i psykiatrien er et gode, men med dette kommer også etiske dilemmaer.
Rolf Ahlzén er lege og jobber deltid i psykiatrien i Karlstad, Sverige, i tillegg til sin stilling som dosent i medisinsk humaniora ved Karlstads universitet. Ahlzén har gjennom vel 40 år vært engasjert i etiske spørsmål både teoretisk og i praksis. Han mottok i 2017 Svenska Läkaresällskapets pris i medisinsk etikk, Hippokratespriset.Denne filmen med Rolf Ahlzén tar utgangspunkt i utviklingen av det etiske grunnsynet på mennesker i helse- og omsorgstjenester. Han reflekterer over etiske problemstillinger når det gjelder pasient- og brukermedvirkning både i sykehusverdenen, sosialtjenesten og tjenester for barn og unge. Ahlzén tar opp eksempler på situasjoner som kan være utfordrende og viktigheten av å stille kritiske spørsmål selv i behandlingssituasjoner der medvirkningen framstår som uproblematisk. Hvordan kan fagfolk i tjenestene ta stilling til når, hvor, hvordan, hvor mye og på hvilke måter mennesker være i stand til å fatte beslutninger om sin egen behandling?
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan implementeres føringer for brukermedvirkning på ditt arbeidssted? Hva bidrar til at dere lykkes?
- I hvilke tilfeller har du satt et barn/ungdoms medbestemmelse til side? Hva var din begrunnelse den gangen og hvordan vurderer du det nå?
- Hvilke prosedyrer har dere på din arbeidsplass som støtter opp under praksis om brukermedvirkning og hvordan fungerer det for ansatte og brukerne?
- På hvilken måte drøftes etiske dilemmaer knyttet til brukermedvirkning og selvbestemmelse vs psykisk sykdom på din arbeidsplass?
- Ahlzen omtaler “etiske runder” på sin arbeidsplass i psykiatrien som drøfter vanskelige situasjoner rundt pasienter og medbestemmelse. Har dere tilsvarende ordninger og/eller hva gjør du/ditt arbeidssted for å utvikle kompetanse og ferdigheter for å håndtere slike dilemmaer?
- Hva påvirker din/arbeidsstedets beslutning om når en hensyntar brukerens ønsker vs å ta en beslutning mot deres ønske/vilje?
- Når vurderer du at et barn/ungdom ikke er tilstrekkelig moden til at du kan ivareta barnets ønske i behandlingen, hva bidrar til din vurdering?
- Hvordan håndteres forventning om brukermedvirkning hos brukeren som ikke ønsker det pga sin psykiske tilstand eller det har kulturelle årsaker, som Ahlzen nevner?